Vad är egentligen sunt förnuft i servicesammanhang?

Sunt förnuft är en mängd olika sociala koder som påverkar hur du uppfattas av andra och hur du själv uppfattar andra människor som du kommer i kontakt med. Många av dem är lärdomar som vi har med oss från vår uppfostran i barndomen. Detta kan dock ställa till en del problem – det som är sunt förnuft för en person behöver inte vara det för en annan. Och det som är sunt förnuft i en familj är det inte i en annan. Det som är sunt förnuft för en person i den äldre generationen behöver inte vara sunt förnuft för en yngre person.
Dessutom är vissa sociala koder kulturellt betingade och det som är sunt förnuft för en svensk är det till exempel inte för en kines. Stora kulturella skillnader förekommer ofta.

I vissa fall kan sunt förnuft handla om god uppfostran och anses därför vara ganska enkelt och självklart, men trots detta är det ganska vanligt att göra eller tänka fel.
I vissa fall är exempel på sunt förnuft både gamla och traditionella, men man ska också komma ihåg att de ofta är en grund till stabilitet i samspelet mellan människor. De fungerar.
Om man bryter vissa sociala koder som ingår i begreppet sunt förnuft för många människor kan man uppfattas som slarvig, konstig, udda, revolutionär eller faktiskt till och med som elak.

Det är av största vikt, både som individ men framför allt som anställd i ett serviceföretag, att försöka skaffa sig en så stor kunskap som möjligt om vad som är sunt förnuft i olika situationer och för olika personer. Det hjälper till att ge ett korrekt bemötande, en god serviceleverans, skapa långsiktigt goda kundrelationer och öka företagets lönsamhet.

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Service. Bokmärk permalänken.

5 svar till Vad är egentligen sunt förnuft i servicesammanhang?

Lämna ett svar till Susanne Hellman Holmström Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *