Bemötande och kommunikation med kunder

Det här meddelandet mötte mig på dörren till ett kafé på en järnvägsstation en kall vinterdag. Gissa om jag blev irriterad?
Dels blev jag irriterad över att kaféet var stängt, eftersom jag var hungrig, men jag blev också irriterad för att meddelandet var så illa formulerat. Öppnar igen efter avslutade studier, tänkte jag. Är det om en vecka eller om tre år?
Detta är ett exempel på dålig kommunikation till sina kunder och i den betydelsen också ett dåligt bemötande

Det här inlägget postades i Service. Bokmärk permalänken.

12 svar till Bemötande och kommunikation med kunder

  1. Maria Nilsson skriver:

    Haha, men jösses, är det en skämtlapp kan en ju undra. Det finns så mycket märkligt bemötande ”därute”, jag är glad att det dock oftast är trevliga och hjälpsamma personligheter en träffar på i butikerna. På min lilla ort har de haft en jättesatsning i butikerna där det bland annat handlade om värdskap – så otroligt viktigt och framförallt på en mindre ort där kunderna är färre och varje litet snedsteg kan leda till att många kunder försvinner. Tack för dina tankar! /Maria

    • Camilla skriver:

      En kurs i värdskap låter som en klok investering och härligt också att höra att man arbetar tillsammans som en grupp på orten. Ofta är det just det som skapar attraktivitet och som gynnar handeln.

  2. Pingback: Videoblogtest inlägg 6 | myhearthouse.semyhearthouse.se

  3. Lis skriver:

    Ja, man har sett en del konstiga lappar/meddelanden till olika företag. Såg en gång en fotostudio, där det stod på dörren ”öppen ibland”….hmmm, undrar när ibland är?!
    Säger tyvärr en hel del om den som har företaget. Bra att tänka efter vad man som kund vill veta om man mot all förmodan möts av en stängt-skylt.

  4. Lisbeth skriver:

    De är såklart på en kurs i Service o Bemötande!

  5. Linda skriver:

    Jag blir alldeles nipprig (i brist på annat ord) av dålig service och bemötande! Jag blir otroligt irriterad på folk som är i service yrken som inte har ett uns service känsla. Visst sen kan man ha en dålig dag men tyvärr har jag sett hemska exempel på när butiksbiträden vägrat hjälpa kunden ”bara för att”. Sen måste man vara tydlig, precis som du säger ovan, hur länge håller de där studierna på egentligen…? Bra exempel!

    • Camilla skriver:

      Härligt att du gillade mitt exempel från verkligheten. Tyvärr finns det ju många liknande lappar som är olika företags budskap och kommunikation till sina kunder. Det senaste budskapet jag råkade ut för var på ett hotell i Stockholm. Hotellet är fyrstjärningt och säger i all sin kommunikation något om sin fantastiska gästservice, att de bjuder på hemmakänsla mm. Det första som mötte mig på rummet var att kapsylöppnaren var fastsatt i skrivbordet med en kedja…. Jättemycket gästservice och hemmakänsla….

  6. Fadia skriver:

    Sådana lappar och dess ägare bry sig absolut inte om servicen.
    eller att de behöver en kurs i sina” studier” i hur man skall skall bemöta sina kunder :-)

    om jag varit du skulle jag skriva ett lapp till dem och tipsa dem om ditt företag .

    • Camilla skriver:

      Ja, det var ju ett bra tips. Jag skulle naturligtvis ha ringt dem, vilket jag tyvärr inte gjorde.

  7. Åsa Bengtsson skriver:

    Precis som jag skrev häromdagen på ditt blogginlägg om sunt förnuft, Camilla så finns det ju många människor i serviceyrken som helt enkelt är på fel plats. Jag blir tokig på sådana här lappar eller när receptions-, affärs- och serveringspersonal får kunden att känna att de nästan får be om ursäkt när de vill få betjäning eller få hjälp på nåt sätt. Väldigt bra och relevant inlägg.

    • Camilla skriver:

      Jag kan bli förvånad över hur många lappar av denna sort som faktiskt hänger uppe där ute i verkligheten och som är olika företags kommunikation med sina kunder. Jag fotar dem ofta och använder den på olika sätt i mina föreläsningar – brukar vara uppskattat och leda till en del skratt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *