ARN dåligt pålästa om hotellpriser

Allmänna reklammationsnämnden (ARN) visar genom sitt beslut från maj i år att de är mycket dåligt pålästa om hotellens prissättning och villkor i Sverige. ARN anser i sitt beslut att priser som inte är avbokningsbara och inte återbetalningsbara är både oskäliga och inte gängse branschpraxis.

De verkar helt ha missat att priser som är ej avbokningsbara och ej återbetalningsbara har funnits i hotellbranschen sedan i början av 1990-talet och dessutom idag är en av de vanligaste priserna på hotellens egna hemsidor och i de stora bokningssystemen på nätet. Jag är extremt förvånad över hur detta, som är branschpraxis, helt kan ha undgått ARN. För konsumenterna har inte missat det.
Flygbranschen har sedan ännu fler år än hotellbranschen tillämpat exakt samma typ av prissättning. Det gör SJ också. Resenärer får biljetter till lägre pris mot att de inte är ändringsbara, inte är avbokningsbara och inte är återbetalningsbara. Ska ARN påstå att det inte heller är branschpraxis inom flyg och tåg också?

ARN hänvisar i sitt beslut till branschorganisationen Visitas egna regler om ”Avbeställning och utebliven ankomst” och menar att det är dessa regler som är branschpraxis. Dessa regler är sedan länge både gamla och förlegade, så kanske ska hotellet helt enkelt börja strunta i dem och istället bara satsa på att vara extra tydliga med vilka regler som gäller för ett specifikt pris och en specifik bokning.

Konsumenter vill kunna fortsätta att hitta biljetter och hotellrum till lägre priser än ordinarie priser och accepterar då regler för att kunna få dessa priser. Jag har under alla mina år inom hotellbranschen aldrig hört en gäst klaga på priset eller reglerna kring dem – bara man är tydlig med vad som gäller när de bokar.

Så skärpning ARN – läs på om vad som egentligen är branschpraxis!

Det här inlägget postades i Diskussioner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *