Positiva omdömen

De senaste dagarna har jag bloggat mycket om konflikthantering och missnöjda kunder, men det är viktigt att komma ihåg att de flesta kunder varken är missnöjda eller klagar.
De flesta kunder upplever istället olika grader av nöjdhet: en del är ganska nöjda, andra mer nöjda och vissa är fantastiskt nöjda.

Att ta hand om positiva omdömen på rätt sätt är minst lika viktigt som att kunna ta hand om de negativa.
Uppmuntra medarbetare till att alltid tacka en kund som framför positiva åsikter, att medarbetaren ska visa att han eller hon blir glad och att medarbetaren talar om för kunden att han eller hon ska föra de positiva kommentarerna vidare till kollegor och andra berörda inom företaget.

Viktigast av allt är sedan att verkligen föra de positiva kommentarerna vidare, eftersom det är beröm som motiverar och inspirerar till framtida stordåd och som gör att medarbetare växer i sina yrkesroller.

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Service. Bokmärk permalänken.

5 svar till Positiva omdömen

Lämna ett svar till Lis Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *