Att våga merförsälja

Många anställda har svårt att föreslå merförsäljning eftersom de känner att de inte vill ”pracka på” kunderna något de inte har planerat att köpa.
Kanske känner man dessutom en rädsla för att bli avvisad eller att skapa irritation hos kunden?
Det är dock viktigt att komma ihåg att det är medarbetarens ansvar att informera och föreslå olika alternativ och sedan är det helt upp till kunden att fatta beslut om att köpa eller inte.
Det är heller inte fult att ta betalt för varorna eller tjänsterna man säljer. En kund som beslutar sig för att acceptera en merförsäljning räknar med det.

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Service och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar till Att våga merförsälja

Lämna ett svar till Camilla Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *