Bra servicebemötande

Häromdagen besökte jag vår lokala matbutik för att veckohandla till familjen. Vår affär där vi handlar har för ett par månader sedan gått över till självscanning och hade en del inkörningsproblematik. Jag tror att jag blev kontrollerad 10 gånger på rad, trots att det alltid stämde. Detta ledde naturligtvis till viss irritation, men samtidigt förstod jag processen och bestämde mig för att vara tålmodig. Nu var det länge sedan jag blev kontrollerad sist och under tiden jag storhandlade i veckan tillsammans med två trötta barn tänkte jag att denna gången kanske jag skulle bli det?

Med en matvagn full med livsmedel och hungriga barn närmade jag mig kassan för att betala i automaten. Självklart blev det kontroll och jag suckade inombords. Nu skulle jag packa upp fem papperskassar med mat på bandet samtidigt som jag skulle ha koll på barnen och sedan packa om allt igen. Kändes som en enorm uppförsbacke! Jag började packa upp och tjejen i kassan tittade på mig med beklagande ögon och pratade samtidigt uppmuntrande med barnen om att detta skulle gå snabbt. Hon såg nog på mig att jag tyckte att det hela var jobbigt. I det ögonblicket tog kassatjejen ett beslut, lyfte telefonen och ringde efter en kollega.
Inom en minut stod det en kassatjej till bredvid mig och sade att hon skulle hjälpa mig att packa upp allting så att jag kunde ställa mig på andra sidan och börja packa ner, så att processen skulle gå smidigare och snabbare. Hon sade att kontroller måste ju ske, men det är tråkigt när det drabbar hungriga och trötta barn.

Min upplevelse av kassakontrollen blev en positiv upplevelse. Det tog endast ett par minuter längre än vanligt och jag fick trevlig hjälp av två personer som direkt läste mig som kund och åtgärdade problemet. Det hade jag inte väntat mig. När jag lämnade butiken tackade jag och var nöjd över att ha blivit sedd, fått mitt problem löst och dessutom på ett smidigt och trevligt sätt. Det är god service!

Och det jag handlade stämde med det jag hade scannat in.
Nu dröjer det ett tag till nästa kontroll, men på något vis känns det inte så jobbigt att tänka på längre. Jag vet att jag kommer att få god och professionell service i min lokala matbutik.

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Diskussioner. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.