Word of mouth – de minde företagens bästa vän

Word of mouth är en marknadsföringsstrategi som handlar om att nöjda kunder sprider budskapet om sina positiva upplevelser eller erfarenheter vidare. Det kan vara till släkt, vänner, familj eller arbetskollegor genom att man muntligen berättar om något man upplevt. Det kan också vara att man skriver positivt om ett företag i sociala medier eller lämnar en recension på någon webbplats på nätet. Men det kan också vara genom olika handlingar; till exempel att man är så nöjd med vistelsen på ett spahotell att man köper ett presentkort på ett spapaket till en kollega som fyller år. Med denna handling bidrar man till marknadsföring av hotellet och en ny kund.

Många mindre företag inom besöksnäringen använder sig uteslutande av Word of mouth i sin marknadsföring. Man har kanske inte de ekonomiska möjligheterna att lägga massor med pengar på marknadsföring eller har inte ens en person som är ansvarig för att sköte företagets marknadsföring. För dessa företag är det extremt viktigt att medarbetarna lever och andas kundservice så att företagets kunder pratar gott om dem och bidrar till en positiv marknadsföring genom Word of mouth.

I spåren efter pandemin är alla företag, men särskilt de mindre och familjeägda företagen, inom besöksnäringen tacksamma om du som kund bidrar till deras marknadsföring. Om du är nöjd och tycker att någonting är bra – sprid ordet om din upplevelse till andra! Då är du en riktig vän!

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Allmänt, Bemötande, Besöksnäringen, Marknadsföring, Service, Trender och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.