Trevlig shopping

Jag har under det senaste året insett fördelarna med att shoppa via butiker på internet. Det är smidigt, snabbt och jag kan shoppa på tider som passar mig och inte när butikerna i stan är öppna.

Dotterns födelsedag kommer i nästa vecka och några av inköpen till henne är gjorda på nätet. En nätbutik, som jag speciellt gillar, har många fina leksaker och annat pyssel för flickor i min dotters ålder. Jag handlade en liten sak hos dem även i julas.
Tre dagar efter min beställning kommer paketet med DHL till min lokala matbutik för avhämtning. I paketet ligger saken jag handlat väl inslaget, en följesedel samt en liten handskriven lapp.

I en nätbutik är man som kund väldig anonym i jämförelse med ett personligt besök i en butik där man kan tala med personalen. Utmaningen för nätbutiker är hur de ska kunna skapa en känsla som ersätter det positiva med ett personligt besök. Detta har denna fantastiska nätbutik löst på ett underbart sätt.
Jag tar upp den handskrivna lappen för att läsa och blir väldigt positivt överraskad. Det står ”Tack för din beställning och för att du handlar hos oss igen”.

Jag förstår att butiken har ett system som visar hur ofta och för hur mycket pengar deras kunder handlar – det är inte det som imponerar! Det som imponerar är att någonstans i vårt avlånga land sitter en person och driver en nätbutik, kanske på heltid och kanske hemma vid skrivbordet på kvällarna, som har tänkt till. Som har tänkt till när det gäller kundens upplevelse av att handla i hans/hennes nätbutik. Som tar sig tid att sitta och skriva små handskrivna lappar till sina kunder för att visa sin uppskattning och skapa en närhet till sina kunder.
Som dessutom, visar det sig när jag öppnar följesedeln, klistrar fast små karameller inslagna i papper med tejp för att följesedeln ska kännas personlig. Detta imponerar!

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Diskussioner. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.