Säljande doft?

Serviceföretag har sedan länge arbetat med att öka köpkraft genom upplevelser och att stimulera sinnen genom
t ex dofter, musik, exponering mm.
En hotellfrukost smakar som bäst när det doftar nybryggt kaffe, en brödavdelning i en livsmedelsbutik är mycket mer inbjudande om det luktar nybakat bröd, lugn musik i högtalarna i ett spa ger ett ökat lugn och välbefinnande hos gästerna.

En nyhet för att inspirera kunder till köpa mer är att hela köpcenter har börjar arbeta med doftkoncept. Idén är att ge olika delar av ett köpcenter skräddarsydda dofter (ofta i kombination med ljud) för att ge besökare en större och mer annorlunda upplevelse och samtidigt locka till mer- och flerköp.

Jag undrar vilken doft som är DEN unika och mest attraherande, och som ska inspirera kunder till ökade köp i en klädbutik, en skoaffär eller en butik för kökstillbehör?

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Allmänt, Diskussioner. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.