Välkommen, kära kund!

En viktig del i serviceleveransen handlar välkomnandet. Egentligen är det bara att jämföra med hur man tar hand om sina gäster hemma hos sig själv och sedan omsätta dessa värden till praktiska handlingar i arbetsvardagen med att bemöta kunder.

Självklart måste en kund alltid känna sig välkommen och ett bra sätt för att lyckas med det är att skapa en atmosfär där de ska känna sig som ”hemma”. Tänk er en situation där era vänner ska komma hem till er på middag. Då möter man vännerna i dörren, bjuder in dem och låter dem känna att de är efterlängtade och välkomna. Ofta har man fixat till det lite extra, plockat undan, kanske tänt lite levande ljus, spelar mysig bakgrundsmusik, har lagt nya handdukar på toaletten, ger dem något att dricka i väntan på maten mm.
Samma sak gäller med kunder – gör så att de känner sig välkomna och som hemma. Detta innebär att man reser sig upp när det kommer en kund, man har ett välkomnande kroppsspråk, ler, hälsar, närmar sig kunden så att känslan av att bli ”mött” uppstår, talar tydligt och trevligt mm.
Allt hos medarbetaren och företagets miljö ska signalera – Välkommen, kära kund!

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Service. Bokmärk permalänken.

5 svar till Välkommen, kära kund!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *