Vad är bra service?

Har varit ute och föreläst mycket under de senaste veckorna om bland annat vad som är bra service. I mina utbildningar har jag mött en mängd olika yrkesgrupper som alla har en sak gemensamt – de möter gäster eller kunder på ett eller annat sätt i sitt arbete varje dag.
Det har varit oerhört spännande att utveckla tankegångarna om vad som egentligen är service i deras respektive yrken. Alla har någon gång upplevt både god och dålig service och har en ganska klar uppfattning om vad de tycker. Att sedan analysera processen bakom varför resultatet blir bra eller dåligt kan vara besvärligare.

Därför är det helt underbart när jag efter föreläsningen får höra vad alla genast ska gå tillbaka till sina arbeten att jobba vidare med – tandhygienisten som ska arbeta med bemötandet när hon kallar in sina patienter från väntrummet, elektrikern som ska börja komma ut till sina kunder på exakt utlovad tid och annars ringa och meddela kunden, bilmekanikern som ska lämna den automatiska kaffemaskinen till fördel för ett gott bryggkaffe till sina väntande kunder och alltid fråga om han kan hjälpa till med något annat när kunden ändå är på plats med bilen, färgbutiken som ska skapa en hörna med leksaker och filmer för barn så att föräldrarna i lugn och ro kan fatta beslut om färger och materialval, däckfirman som ska installera trådlöst nätverk så att väntande kunder kan läsa mejl och arbeta medan de väntar.

Gemensamt för dem alla är att de har insett att god service oftast inte handlar om de stora penseldragen, utan om de små detaljerna med omtänksamhet som höjer gästens eller kundens upplevelse.

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Diskussioner. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.