Teknisk utveckling – en utmaning i servicearbetet

Tekniken utvecklas ständigt och inom servicebranschen hittar företag hela tiden nya, snabba, praktiska och tidsbesparande lösningar.
Den tekniska utvecklingen innebär inte att service och bemötande har blivit mindre viktigt eller osynligt, utan bara funnit nya vägar.
Nya tekniska lösningar kan öka ett företags möjligheter att utveckla sin service och bemötande. De kan vara ett sätt att nå fram och möta befintliga kunder på ett nytt sätt. De kan vara ett sätt att attrahera nya kunder.
Men de tekniska lösningarna kan också ge motsatt effekt. Detta är en viktig utmaning i alla företags servicearbete och bemötande att alltid ha i åtanke när man utvecklar nya eller befintliga tekniska lösningarna.

Nu är jag absolut ingen bakåtsträvare, utan tvärtom älskar jag att testa nya saker. Dels en yrkesskada och dels en nyfikenhet.
I förra veckan provade jag ett taxibolags nya positioneringssystem, dels via sms och dels via en app. Vilken fantastiskt tidsbesparing och utveckling av deras service! Jag är redan helt beroende och kommer aldrig mer att plocka upp en telefon för att ringa efter taxi.
Jag hoppas nu bara att de har en bra lösning för driftsäkerhet mm om något med tekniken inte skulle fungera?

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Diskussioner. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.