Hotell-SM

Under helgen har jag varit i Åre i mitt uppdrag som tävlingsledare för hotelltävlingen inom Gymnasie-SM. Gymnasie-SM är ett årligt återkommande arrangemang arrangerat av Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, där man tävlar i servering. matlagning och hotell. Tävlingen detta året hölls på Åres Gymnasieskola.

Hotelltävlingen består av ett antal tävlingsmoment; teoriprov, praktiska prov i form av att ställa i ordning en konferenslokal samt att inspektera ett hotellrum, eleverna ska presentera sitt inskickade tävlingsbidrag i form av en fiktiv försäljningssituation där juryn spelar företagsledare samt deltaga lagvis i rollspel för att testa sina kunskaper av att arbeta i en hotellreception.

Årets tävlande lag var väldigt duktiga och kunskapsnivån var hög. Det enda som är mer önskvärt är att skolorna tränar sina elever bättre i de teoretiska kunskaperna. Att arbeta i en hotellreception idag är betydligt mer komplicerat än att bara le och vara glad. Branschens framtida medarbetare måste vara mer medvetna om
t ex ekonomi och hur man räknar snittpriser, Rev Par, hur man applicerar Revenuetänk i vardagen, omvärldskunskap samt allmänna branschregler. Utan dessa kunskaper står man platt och då kan det bli svårt att leverera utmärkt service och fantastiska upplevelser i det dagliga arbetet.

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Hotell-SM. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *