Värdet av ett varumärke

Ofta när man talar om värde och varumärken handlar det om värde för pengarna. Men med detta blir värdet av ett varumärke högts subjektivt. Det är vår egen värdering av en produkt eller en tjänst som bestämmer om den är värd pengarna. Det gäller oavsett om vi handlar till exempel ett par jeans för 199 kronor eller för 2500 kronor.

Ur kundens synvinkel kan man prata om värdet av ett varumärke ur fler perspektiv än bara värde för pengarna.

Nytta – Uppfyller produkten eller tjänsten kundens behov, till exempel fysiologiska, ekonomiska eller praktiska? Kommer kunden att bli mätt på dagens lunch? Är bilen säkert parkerad på hotellets parkeringsplats?

Tillgänglighet – Det kan till exempel handla om hur ett hotell ligger rent geografiskt i förhållande till kommunikationsmedel eller om det finns restauranger i närheten av hotellet.

Personliga preferenser – detta perspektiv handlar om kundens egna upplevelse. Det kan till exempel vara känslor, dofter, smaker, ljud eller känslan av trygghet.

Relationer – Vad är värdet av relationen som kunden har med den levererade produkten eller tjänsten. Hur upplever kunden försäljning, rådgivning, service, ärlighet, pålitlighet? Vem är det som kunden möter – receptionist, lokalvårdare, fastighetsskötare, liftpersonal – och hur agerar dessa? Känner sig kunden unik eller bara en i mängden?

Social identitet – detta perspektiv handlar om hur andra kunder uppfattar relationen och situationen? Känner personalen igen kunden? Ser andra kunder att personalen känner igen?

För företag som producerar tjänster har varumärket stor betydelse som konkurrensmedel. I tjänsteföretag är det också tydligt vem som är företagets främste varumärkesbärare och som genererar värde av varumärket till kunden – nämligen personalen. För tjänsteföretag är det därför viktigt att till exempel ha en bra intern marknadsföring och att tydligt berätta vad varumärket står för. De företag som lyckas med detta skapar en stil och ett sätt att förhålla sig till kunden på som utgör en stor del av företagets konkurrenskraft och generering av värde av varumärket ut mot kunderna.

Varumärket blir mer värt ur kundens perspektiv.

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Allmänt, Bemötande, Besöksnäringen, Marknadsföring, Service, Utbildningar, Varumärke och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.