2020 och 2021 var katastrofala år inom besöksnäringen och vi är många som tror och hoppas att 2022 ska visa vägen mot ljusare tider.
Även om det nya året har börjat med fortsatta restriktioner och Covid-oro, måste man ändå våga blicka framåt med en tro på framtiden.
Varje nytt år är en nystart – ett oskrivet blad som ska fyllas med innehåll.
Här delar jag med mig av mina tankar för det nya året vad gäller marknadsföring för besöksnäringen. Förhoppningsvis kan jag bidra med lite inspiration till en nystart under optimismens år 2022.
Socialt ansvar. Kunder vill kunna ta kloka och ansvarsfulla beslut, så hjälp dem genom att dela med er i er marknadsföring om vad ni som företag gör för att bidra till miljö och samhälle. Både i stort och smått. Jag är övertygad om att företag som bryr sig om sin omvärld kommer att premieras av kunder.
Samarbeten. Allt fler företag inser värdet av att samarbeta, både i det verkliga livet och digitalt. Så ge ditt företag god karma genom att tipsa om andra kollegor och vad de kan erbjuda. Skapa samarbeten som gör att er produkt växer och kundens upplevelse blir större. Dina kunder vinner på det, ni vinner på det och kollegorna vinner på det.
Begränsa er. Finns tiden i ert företag att finnas med i alla marknadsföringskanaler och sköta dem på ett bra och utvecklande sätt? För de flesta företag utan en marknadsavdelning är svaret på den frågan nej. Mitt tips är att ställa rimliga krav och tänk på att det är bättre att vara riktigt duktig i en kanal än medioker i flera och försvinna i bruset.
Strategi. En bra strategi är grunden för att lyckas. Så även om tiden är knapp, så lägg tid på att ta fram en ordentlig marknadsplan att följa under året. Det kommer ni att tjäna tid på. Jag skulle kunna skriva hundra punkter om varför en marknadsplan är viktig, men här kommer tre:
- Med en marknadsplan tappar företaget inte fokus och gör att man enklare prioriterar rätt saker längs vägen.
- Att vara kreativ och komma med nya idéer är lättare när man avsätter tid och planerar för det.
- Marknadsplanen är bra underlag för att följa upp de marknadsföringsinsatser som företaget valt att satsa på.
Bara det bästa är bra nog. Med detta vill jag säga att ni inte ska nöja er inte med sponsrade inlägg i sociala medier bara för att det är smidigt och billigt. Analysera och utvärdera om det faktiskt är värt det! Bara för att kostnaden är låg innebär det per automatik inte att det är billigt. Detta gäller naturligtvis all marknadsföring som företaget gör. Bara det bästa är nog – att företaget får valuta för pengarna.
Värdeskapande marknadsföring. Inom besöksnäringen har vi ett guldläge att skapa engagerande marknadsföring som våra målgrupper älskar. Vi arbetar ju faktiskt med att uppfylla människors drömmar och sätta guldkant på både vardag, fritid, semester, konferens och fest. Många företag inom besöksnäringen är redan superduktiga på detta, men det finns utvecklingspotential för hela branschen. För både små och stora företag. Så fram med mer marknadsföring som skapar värde på riktigt för mottagaren.
Mer fokus på utvärdering. Marknadsföringen ska inte arbeta separat från företagets kärnverksamhet, utan ska understödja och säkerställa att företaget når sina fastställda mål. Därför tjatar jag om vikten av att mäta och utvärdera alla företagets marknadsföringsaktiviteter. Hur vet man annars att man gjort rätt saker och att marknadsföringen gett resultat? Så lika noggrann som man är med att planera företagets marknadsföringsinsatser ska man vara med att följa upp, mäta och utvärdera.
Löfte inför 2022?
Om det bara är en enda sak ni förändrar under detta år så låt det vara att ni installerar Google Analytics på er hemsida och börjar följa trafik och beteende. Med data och fakta lovar jag att nya insikter kommer. Inom besöksnäringen får vi ofta lita på vår magkänsla, men faktiska svar är alltid bättre att ha när man ska fatta beslut om framtiden.
Nya insikter kan ge nya utsikter….
Med förhoppning om ett ljusare 2022.