Kroppsspråkets betydelse i servicesammanhang

Kroppsspråket, rösten, mimiken och gester – allt registreras av kunden mitt emot dig. Du kan säga en sak, men se ut som att du menar något annat. Resultatet blir att kunden misstror dig och blir negativt inställd. I vissa fall kan resultatet till och med leda till en konflikt.

Jämför med en skådespelare – en skådespelare kan inte bara gå in på scen och börja läsa från sitt manus. För att uppnå önskad effekt hos publiken måste skådespelaren tolka orden och för att kunna föra över tolkningen till publiken måste skådespelaren använda sitt kroppsspråk. Utan att använda kroppsspråket skulle det saknas en mängd nyanser i det skådespelaren säger och vill förmedla till sin publik.

Så dagens övning för att bli bättre i servicesammanhang är att prata framför spegeln en liten stund. Ser du trovärdig ut? Skulle du köpa en vara eller tjänst av dig själv?

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Okategoriserade, Service. Bokmärk permalänken.

5 svar till Kroppsspråkets betydelse i servicesammanhang

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *