Välkommen, kära kund!

En viktig del i serviceleveransen handlar välkomnandet. Egentligen är det bara att jämföra med hur man tar hand om sina gäster hemma hos sig själv och sedan omsätta dessa värden till praktiska handlingar i arbetsvardagen med att bemöta kunder.

Självklart måste en kund alltid känna sig välkommen och ett bra sätt för att lyckas med det är att skapa en atmosfär där de ska känna sig som ”hemma”. Tänk er en situation där era vänner ska komma hem till er på middag. Då möter man vännerna i dörren, bjuder in dem och låter dem känna att de är efterlängtade och välkomna. Ofta har man fixat till det lite extra, plockat undan, kanske tänt lite levande ljus, spelar mysig bakgrundsmusik, har lagt nya handdukar på toaletten, ger dem något att dricka i väntan på maten mm.
Samma sak gäller med kunder – gör så att de känner sig välkomna och som hemma. Detta innebär att man reser sig upp när det kommer en kund, man har ett välkomnande kroppsspråk, ler, hälsar, närmar sig kunden så att känslan av att bli ”mött” uppstår, talar tydligt och trevligt mm.
Allt hos medarbetaren och företagets miljö ska signalera – Välkommen, kära kund!

Det här inlägget postades i Service. Bokmärk permalänken.

5 svar till Välkommen, kära kund!

  1. Eva-Lena skriver:

    Ja det är jätteviktigt. Gillar inte när man kommer in i en butik och expediten i kassan inte hejar.

    • Camilla skriver:

      Inom många butiker, restauranger, hotell mm så arbetar man efter en metod som kallas LÖN (= Leende, Ögonkontakt, Nick). Väldigt enkelt, men ändå så svårt för vissa att göra. Trist, för det är ju ganska enkelt att skapa känslan av välkomnande.

  2. Väldigt viktigt. Finns inget så irriterande som att komma till ett ställe och så tar det tid innan någon kommer och hälsar.

    • Camilla skriver:

      Just detta är faktiskt en av de saker som kunder retar sig mest på enligt olika mätningar som gjorts om kundupplevelser. Det som då fascinerar mig är att man vet detta och ändå förekommer det så ofta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *