Fröken Oktober och mentorsprogrammet ”Why not?”

Våren 2011 startade Internationella Kvinnoföreningen i Malmö mentorsprogrammet ”Why not?”. Programmet hade ett tydligt mål – att ge kvinnor med utländsk bakgrund det stöd som krävs för att lättare kunna starta livskraftiga företag.
Oavsett om drömmen var att starta en juristfirma eller en webshop för att sälja leksaker och barnkläder. Mentorsprogrammet finansierades av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Skåne och Malmö Stad och i projektet fick 75 drivna och målmedvetna kvinnor möjligheten att testa och utveckla sina affärsidéer tillsammans med en mentor. Jag var en sådan mentor och träffade på det viset Blessing – en fantastisk kvinna som hade en affärsidé om att starta vandrarhem för utländska forskare och studenter i Öresundsregionen.

Mentorsprogrammet blandade personliga möten med spännande kunskaps- och nätverksträffar med olika teman – mingelskola, IQ-net kvällar och coachning. Målet var att bredda nyföretagarnas nätverk, öka deras kunskaper och att ge utrymme till erfarenhetsutbyte. Min roll som mentor var att lyssna, vägleda, bjuda på mina egna erfarenheter och att öppna dörren till nätverk som kunde skapa nya möjligheter.

Resultatet av projektet blev mycket positivt vid summeringen i slutet av 2013. Förutom att ”Why not?” ledde till 23 nystartade företag har projektet även bidragit till en mängd praktikplatser som skapat nya möjligheter på arbetsmarknaden.
Men viktigast av allt – projektet bidrog till fantastiska möten. Jag lärde mig otroligt mycket om företagande i andra länder, kulturella hinder i det svenska samhället och, framför allt, fick jag nya vänner som bidrog till min egen utveckling. Jag blev rikare av att ge!

Inför 2014 producerade Internationella Kvinnoföreningen i Malmö en mångkulturell kalender för att uppmärksamma resultat och erfarenheter från ”Why not?” och lyfta fram några av de adepter och mentorer som deltagit i projektet. Det är så jag och Blessing kom till att bli ”Fröken Oktober”.

Helt enkelt en unik resa!

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *