Har kunden alltid rätt?

Kunder framställs ofta som änglar och till viss del är de ju det. De är anledningen till att anställda inom serviceföretag har ett arbete att gå till och får pengar i sina lönekuvert i slutet av varje månad.
Man hör ofta uttryck som ”kunden har alltid rätt” i olika sammanhang och det finns till och med företag som har det som sitt motto. Men har kunden alltid rätt?

Nej, kunden har inte alltid rätt i alla situationer. Men det är viktigt att komma ihåg att kunden alltid har rätt att uttrycka sin åsikt. Kunden har också alltid rätt att få det som han eller hon blivit lovad. Finns inte det så ska du alltid erbjuda ett alternativ som är lika bra eller till och med bättre.

I extrema fall kan faktiskt en kund förlora sina rättigheter som kund och till och med sin rättighet att uttrycka sin åsikt. Det kan till exempel gälla i situationer när en kund blir föraktfull i en diskussion i ämnen som berör kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder.
Detta ska under inga omständigheter accepteras. Om den nivån uppstår i en diskussion är diskussionen inte längre konstruktiv och en lösning kan förmodligen aldrig hittas.

Så, nej, kunden har inte alltid rätt!

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Service och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *