10 tips för att skapa goda kundrelationer

Här kommer 10 tips för att skapa goda kundrelationer.

1. Undvik negativa ord
2. Lämna klara besked
3. Skapa ögonkontakt med gästen
4. Lyssna för att förstå
5. Tala tydligt
6. Avbryt inte
7. Skyll inte ifrån dig
8. Var flexibel
9. Ge kunden total uppmärksamhet
10. Tänk på det betydelsefulla sista ögonblicket

Det här inlägget postades i Service och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar till 10 tips för att skapa goda kundrelationer

  1. Bra lista. Logiskt men ändå bra att påminnas med ibland.

  2. Åsa Bengtsson skriver:

    Bra lista, Camilla!
    Klara besked… kan vara väldigt diffust, för att det en person tror är glasklart kan vara helt suddigt & vagt för nästa person. Bättre att vara övertydlig än att förlita sig på ”kunden förstår vad jag menar nu när jag har förklarat det där i hastiga överskådliga drag”.
    Man ska ju också hålla sig till deadlines, så om man har sagt att man ska återkomma med svar innan lunch nästa dag eller innan veckan är slut osv. Har man svaret, så är det ju jättebra och då kan man återkoppla med det. Men om man inte har hunnit få fram svaret, så ska man ju ändå ringa kunden och förklara varför man inte har svaret och ny tidpunkt för återkoppling. Då har kunden vetskap om och trygghet i att du inte har glömt av dem och att du fortfarande jobbar på det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *