Rekrytera rätt attityd

Kvaliteten i en serviceleverans är beroende av vem som utför den. För företag som erbjuder samma eller liknande produkter och tjänster, är personen som ska utföra serviceleverensen och ge kunden en upplevelse en konkurrensfaktor.
Förtroendet mellan anställda och kunder skapas i mötet. Eftersom alla företag vill ha sina kunders förtroende är det därför viktigt att söka efter medarbetare som kan skapa just detta. Stor vikt bör därför läggas på att hitta en personlighet och attityd hos medarbetarna som passar med företaget, dess produkter och tjänster. Och någon som verkligen gillar service och kundmöten.

Hur vet man då att en kandidat på en anställningsintervju verkligen gillar service och kunder? En fråga med många svar och inga enkla lösningar. En sanning är iallafall att det inte räcker med att det står i CV:et att personen gillar eller brinner för service och mötet med andra människor. Det verkar vara på modet att skriva just detta, men dessvärre innebär det inte att de kan det eller att kvalifikationerna är så goda att man vill anställa personen i fråga.

Att ställa frågor om vad som är service och hur man kan ge det på olika sätt är en bra start. Likaså att be om exempel på när personen ifråga gett bra service eller utvärderat en situation som inte gick som personen tänkt sig. Fråga också om kundmöten och be om liknande exempel på händelser i deras tidigare yrkesliv. Låt personen du intervjuar prata och utveckla sina resonemang.

Men, räcker verkligen detta? I min mening nej. Jag brukar rekommendera mina kunder att testa om personerna de intervjuar till en tjänst lever upp till det de säger eller vill veta mer om dem innan de träffar dem för ett samtal.

Ett trick är att samla flera kandidater samtidigt i ett rum och låta en annan medarbetare sitta med i rummet och låtsas vara en av kandidaterna för att betrakta. Vem är social, vem tar initiativ till att prata, vem flyttar sig kanske närmre en annan för att kunna lyssna bättre? Allt är av betydelse för att lära känna kandidaternas ”sanna jag”.
Ett trick som jag lärde mig för många år sedan inom flygbranschen är att när man hämtar sin kandidat till intervjun och man går mot platsen där samtalet ska ske så tappar man alla papper och mappar man håller i famnen. Böjer sig kandidaten ned för att hjälpa till att plocka upp eller inte? På det flygbolag jag arbetade då anställde man endast de kandidater som hjälpte till att plocka upp högarna från golvet.

Så, vilka handlingar är det som just ni vill ha bevisat för er för att ge sanning till orden om att kandidater älskar service och kundmöten? Det kan vara väl värt att fundera ut några bra trick så att man slipper att chansa i rekryteringsprocessen.
För chansar man med rekryteringen innebär det att man chansar med sina kundmöten och därmed också sin konkurrenskraftighet och lönsamhet.

Det här inlägget postades i Trender och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar till Rekrytera rätt attityd

  1. Jeanette skriver:

    Bra tips om hur man kan få veta mer om en människa! Vi är hårt styrda från våra värderingar, de dyker upp med automatik, som i fallet med de tappade pappren. Dvs om kandidaten inte är nervös så det stör ut.
    /Jeanette

    • Camilla skriver:

      Hej Jeanette! Tack för att du kikar in och läser min blogg. Tycker att det är viktigt att man för en diskussion om hur man kommer ifrån sina egna förutfattade meningar och värderingar och kan se människan bortom orden på ett papper. Tror att alla får en större chans att visa sitt ”sanna jag”. Dessutom blir man tryggare i sitt val som arbetsgivare. Sedan gäller ju, som med det mesta, att nervositet och annat kan störa ut helt och hållet. Då gäller det att man är ärlig med att man är nervös så att den som intervjuar eller testar kan ta hänsyn till detta. Kanske att prata lite extra eller ta det lite lugnare. Båda parterna måste känna sig trygga för att det mesta här i världen ska fungera bra.

  2. Nina Björk skriver:

    Känner igen det du skriver om! Arbetade som flygvärdinna under ett antal år och värdet av att man anställer rätt person på rätt plats är oerhört viktigt i flygbranchen eftersom det är ett servicearbete men också ett säkerhetsarbete. / mvh. Nina

    • Camilla skriver:

      Hej Nina! Tack för att du kikar in och läser min blogg. Spännande att du har ett förflutet inom flygbranschen. Där har jag lärt mig massor om rekrytering och sammansättning av personalgrupper, både utifrån service och säkerhet. Kunde vara utmanande ibland, men otroligt lärorikt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *