Är det naturligt att vara bra på service och kundmöten?

Svaret på den frågan skulle nog för de flesta vara nej. De som är duktiga på service och kundmöten vet att det inte är något som är en naturlig självklarhet. Det krävs mycket energi och övning för att vara bra på det. Man kan ju naturligtvis ha olika mycket fallenhet, men alla behöver öva, öva och öva.
För med service och kundmöten, precis som med mycket annat här i livet, är det främsta verktyget du själv.

Att arbeta med service och kundmöten brukar beskrivas som att stå på en teaterscen och delta i ett skådespel – att lämna sitt privata jag och istället spela rollen som sitt professionella jag. Det finns givna ramar, nästan som i ett manus, som man utgår från i sina handlingar och i sitt arbete. En given ram är att man måste tycka att det är roligt med service och gilla människor. Om det inte är roligt och man inte brinner för det kommer man aldrig att kunna uppbringa det engagemang som krävs och därmed kommer man aldrig att bli bra på att ge service och möta andra människor.

Hur kan man öva för att bli bättre?
Varje kundmöte är som att tävla i ett världsmästerskap, men att bara tävla hela tiden gör en inte bättre. Det behövs träning för att kunna växa och bli bättre i sin yrkesroll. Problemet är bara att det inte går att öva när man är på scen, utan övning bör ske på andra sätt som inte drabbar kunden. Svaret är egen utvärdering och tid för diskussioner och reflektioner i till exempel arbetsgruppen.

I en värld som ständigt blickar framåt får vi inte glömma att med jämna mellanrum göra tillbakablickar och utvärdera händelser som passerat. Det gäller att dra lärdomar av succéer, men också av misstag.
Att arbeta med service och kundmöten innebär att man ständigt lär sig nya saker varje dag – ingen situation är den andra lik och ett och samma problem kan lösas på flera olika sätt.

Tips till egen utvärdering
Ställ dig frågan när arbetspasset är slut:
* Vad har jag gjort som var bra idag och varför blev det bra?
* Har något varit dåligt idag och i så fall varför?
* Varför gick det inte som jag tänkt mig?
* Sade jag något fel, läste jag kunden fel, hur var mitt kroppsspråk?

Tips till diskussioner i arbetsgruppen
I arbetsgruppen kan man diskutera:
* Så löste A en utmaning, men finns det fler sätt att lösa det på? Diskutera olikheterna och lär av varandra.
* Berätta om en händelse under dagen i ett kundmöte som gick bra/inte bra och diskutera tillsammans varför ni tror att det blev som det blev.

Om Camilla Olsson

Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har skrivit böckerna "Service & Bemötande" samt "Marknadsföring för besöksnäringen".
Det här inlägget postades i Service och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar till Är det naturligt att vara bra på service och kundmöten?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *