Sluta chansa i kundmötet

Utmaningen för alla företag som har en kund att leverera till, oavsett om det gäller varor eller tjänster, är att vara konkurrenskraftig. Och då menar jag inte bara rent prismässigt. Kunder förväntar sig service och kunskap i världsklass och vill handla av företag vars representanter har rätt attityd, kunskap och inställning.
I Sverige idag sker ca 25 miljoner kundmöten varje dag. Tänk er själv – 25 miljoner möten mellan en kund och en leverantör! En svindlande siffra.

Kundmötet är inte länge bara en en nödvändig förutsättning för att kunder ska inhämta information och köpa en produkt eller en tjänst – det är något mycket mer i en värld där mjuka värden spelar en allt större roll för att avgöra om ett köp ska genomföras eller inte. Därför måste medarbetarna i företaget i varje kundmöte även se sig själva och sin egen roll i ett vidare perspektiv och inte endast identifiera sig som säljare och serviceleverantörer.
Medarbetaren är också i varje kundmöte ambassadör, marknadsförare och produktutvecklare. Framförallt är medarbetaren en väsentlig del av det som skapar tillfredsställelse hos kunden, och det är just det som allt oftare påverkar om ett köp görs eller inte och i förlängningen bidrar till om ett företag är konkurrenskraftigt och uppnår högre lönsamhet.

Mötet med varje kund är den framgångsfaktor som alla måste göra till sin. Gör service till en strategisk ledningsfråga. Se till att utbilda medarbetarna. Tänk på att involvera alla i hela företaget, för engagemang byggs av att alla känner sig viktiga och är en del av något större. Ett företags varumärke byggs inte i PowerPoint-presentationer, utan i mötet med kunden. Så sluta att chansa i era kundmöten.

Det här inlägget postades i Service och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 svar till Sluta chansa i kundmötet

  1. martina skoog skriver:

    Bra inlägg! :) Värt att tänka på varje dag i alla kundmöten. /Martina

    • Camilla skriver:

      Jo, kundmöten får bara inte slarvas med. För vem vet vad nästa kundmöte kan inbringa för inkomster långsiktigt eller vilka fantastiska relationer det kan bygga.

  2. Anna Nordström skriver:

    å vad bra att du belyser detta. Fler företag skulle vara medvetna och man borde diskutera detta oftare i sina personlagrupper. När man är egenföretagare, ja då är det än viktigare, för om man inte lyckas att vara en god ambassadör/reklampelare kommer man få en svår framtid. Jag började genast att fundera hur jag själv är i mina kundmöten, tack för ditt inlägg!

  3. Jeanette skriver:

    Viktigt inlägg, det är oerhört vanligt att man tränar i skarpt läge när det gäller försäljning och många andra yrken. Inom idrotten skulle man inte komma långt på det sättet, man tränar innan tävling. Enkelt. Egentligen.
    /Jeanette

    • Camilla skriver:

      Helt rätt! Jag träffar ofta kunder som alltid bara tränar i skarpt läge och jag brukar införa att de ska träna för tränandets skull. Annars blir vissa kunder som VM och andra som regionsmästerskap. Jag brukar rekommendera samtal i arbetsgrupper samt att medarbetarna enskilt utför egna utvärderingar efter avslutade arbetspass. Tiden för reflektion och diskussion är underskattade i en försäljningsvardag där allt bara går snabbare och snabbare.

  4. Superbra! Kundmöten är ett så bra tillfälle att lära känna varandra och på så sätt göra ett ännu bättre arbete.

    /Dorotea

  5. Annika skriver:

    Jag tänker på hur jag skall behandla mina kunder i framtiden då jag hoppas att till 80 – 90 % arbeta med passiva inkomster och digitala produkter…. Hur tänker du om detta?
    / Annika

    • Camilla skriver:

      Hej Annika! Jo, din affärsidé innebär onekligen en utmaning eftersom mötet med kunden kommer att ske via digitala kanaler. Dina texter på hemsidan, leveransvillkor, snabbhet på att svara på frågor och hur du svarar på frågor, tillgänglighet per telefon mm kommer att inverka på dina kunders helhetsupplevelse och påverka dem positivt eller negativt. Jag skulle rekommendera dig att göra en undersökning i starten av din verksamhet för att se vilka värden som är mest betydelsefulla för dina kunder. Utveckla sedan dessa och gör en ny undersökning efter några månader och kanske många nya kunder har hittat till ditt företag och de har andra värderingar som du kanske behöver ta hänsyn till. På såt sätt utvecklas företaget med dess kunders önskemål och med det skapas positivitet. Jag följer dig gärna och om du behöver bollplank så är du välkommen att höra av dig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *