Att våga merförsälja

Många anställda har svårt att föreslå merförsäljning eftersom de känner att de inte vill ”pracka på” kunderna något de inte har planerat att köpa.
Kanske känner man dessutom en rädsla för att bli avvisad eller att skapa irritation hos kunden?
Det är dock viktigt att komma ihåg att det är medarbetarens ansvar att informera och föreslå olika alternativ och sedan är det helt upp till kunden att fatta beslut om att köpa eller inte.
Det är heller inte fult att ta betalt för varorna eller tjänsterna man säljer. En kund som beslutar sig för att acceptera en merförsäljning räknar med det.

Det här inlägget postades i Service och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar till Att våga merförsälja

  1. Toppen inlägg! Ordet mersälja gillar jag. Det handlar nog mycket om individerna och deras tankar som begränsar de att mersälja. Att våga ta steget till att göra och se att det faktiskt inte är så farligt. Rädslan att göra ”fel” stoppar glädjen vi kommer att känna när vi lyckas. Så mersälj och nå det resultat vi vill ha 😉 då blir både vi och kunderna glada

  2. Åsa Bengtsson skriver:

    Snyggt beskrivet! :) Det är väl ofta så att det är svårt/jobbigt att sälja och sen ännu jobbigare att pracka på kunden extra grejor efteråt. Mersälja låter betydligt trevligare än att ”pracka på”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *